Sociologul Gelu Duminică a atras atenția asupra unui subiect controversat de la proba de Limba Română din cadrul Evaluării Naționale, care a cerut elevilor să descrie o excursie pe care au trăit-o. Într-o postare pe Facebook, el a denunțat această alegere ca fiind „ruptă de realitatea multor copii din România” și „discriminatorie”.
„M-a șocat lipsa de sensibilitate a celor care au conceput subiectele”, a scris Duminică. „Mii de elevi nu au avut niciodată ocazia să participe la o excursie, nu pentru că nu și-ar fi dorit, ci pentru că familiile lor nu își pot permite astfel de cheltuieli. Mulți dintre ei sunt nevoiți să lucreze din copilărie, ajutându-și părinții la câmp, cu animalele sau prin casă.”
Potrivit sociologului, un astfel de subiect creează inechități între elevi. „Cum poți cere unui copil să scrie despre ceva pe care nu l-a experimentat niciodată? Este evident că unii vor fi dezavantajați din start. Sistemul ar trebui să ofere șanse egale tuturor, nu să amplifice diferențele sociale.”
Duminică a propus un exemplu invers: „Imaginați-vă cum s-ar fi simțit elevii din orașe dacă li s-ar fi cerut să povestească despre o zi petrecută la câmp cu părinții.”
Reacțiile la postarea sa au fost puternice și împărțite. Unii l-au susținut, recunoscând problema, în timp ce alții au considerat că elevii ar fi putut folosi imaginația. „Nu e nevoie să fi participat efectiv la o excursie, poți inventa o poveste”, a replicat un comentator. Alții au ironizat: „Dacă subiectul era despre o călătorie pe Marte, cine ar fi fost dezavantajat?”
După primele reacții, Duminică a revenit cu noi detalii, mulțumind pentru dezbatere și oferind exemple primite de la profesori. „Unii copii au scris despre activități din «săptămâna altfel», alții despre mersul cu vaca la pășune. Foarte puțini au abordat tema excursiei, pentru că unii nici măcar nu știau ce înseamnă.”
În final, sociologul a făcut o remarcă personală, amintindu-și propria experiență: „La 14 ani, nici eu nu știam cum e Bucureștiul. L-am văzut prima dată la 20 de ani. Dar unii spun că e vina copiilor că nu s-au pregătit suficient. Întotdeauna se dă vina pe ei sau pe părinți, dar sistemul rămâne neatins.”
Discuția a continuat să polarizeze opinii, evidențiind tensiunile din sistemul educațional și diferențele profunde dintre realitățile sociale din România.